انشاء حساب



تسجيل الدخول



صورة تعبيرية
كتب بواسطة: عبلة عاطف
29 مايو 2018
3748

نشر الطالب بكلية الهندسة عمر طاهر عبر صفحته الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، عرضاً لطلاب الثانوية العامة بالشرح مجاناً، والإجابة عن كافة تساؤلات من لا يتمكن من الحضور بمراجعات النهائية لمقرر الفيزياء، وتفاعل معه الكثير من المستخدمين، كما تطوعوا بالشرح في المقررات الأخرى وفي كافة المحافظات المصرية.

 

وقال "طاهر" إلى "شفاف" إنه أسس فريق باسم "ثانوية حلوة" منذ أكثر من عام، لمساعدة طلاب الثانوية العامة وتقديم الدعم النفسي لهم، والنصائح اللازمة لتجاوز هذه الفترة.

 

 كما يقدم مقاطع مصورة على قناة خاصة به على موقع "يوتيوب"، بالإضافة إلى قبوله التساؤلات بشكل متواصل على تطبيق "واتس أب" من الطلاب عن مقرر الفيزياء، والذي أدرك الطالب من خلاله ارتفاع تكلفة المراجعات والدروس الخاصة، وهو ما دفعه للتطوع بشرح المقررات والإعلان عن ذلك للطلاب.

نصائح من أوائل الثانوية العامة !

واستكمل: "عرفت الأسعار لقيت أقل حاجة بتدخلها في 250 جنية مثلًا، وإحنا في وقت صعب على الكل مش كل أب وأم هيقدروا يوفروا الرقم ده لكل مادة، غير اللي أهله متوفيين كمان فقلت على مستوى صحابي ممكن أنزل أشرح المواد اللي أنا عارفها بحكم إني في هندسة، وعملت البوست الأول friends only أصلًا، فحد من صحابي قالي افتح الشير يمكن حد غير صحابي يكون يعرف حد محتاج".

 

وعن تفاعل المستخدمين عبر موقع التواصل الاجتماعي، قال "طاهر" إنه لم يتوقع حجم التفاعل مع المنشور، وتطوع الكثير من الأشخاص لشرح كافة المقررات الدراسية لمرحلة الثانوية العامة.

 

 وتابع: " القصة كلها كانت مجرد فكرة صغيرة وأنا مش شخص عنده followers كتير بقى والكلام ده، بس الناس لحد دلوقتي بتكلمي بشكل كبير علشان تطوع في الفكرة، ولقيت ناس من محافظات تانية بتكلمني عشان يساعدوا وتقريبًا كده المواد كلها في ناس متطوعة تساعد فيها بدون مقابل".

 

وأوضح "طاهر" أن الفترة الحالية يضع الفريق الخطة، لتنظيم الفكرة والتواصل مع كل من يريد التطوع في تطبيق الخطة، مستكملاً: "هحاول كل اللي كلموني عشان يساعدوا أفضل على تواصل معاهم عشان السنة الجاية، ممكن في الأجازة الفريق يصور فيديوهات للمناهج كلها بالإستعانة بالناس اللي بتساعد دي ونتيحها للجميع ببلاش".

 

منشور الطالب على "فيسبوك"

 

تعرف علي :

طلاب الثانوية العامة: امتحان اللغة العربية مباشر وتضمن أسئلة من نماذج "الوزارة"

نموذج أسئلة للثانوية العامة في مادة الفيزياء إنجليزي

  45 سؤالًا لمراجعة مادة الفيزياء لطلاب الثانوية العامة

شاهد أيضًا :

حوار عمر طاهر مع شفاف عن مراجعات الثانوية العامة

 

 

 


تعليقات